Curriculum for uddannelsen i muskuloskeletal (MSK) ultralydsscanning. Dansk Selskab for Sportsfysioterapi Anatomiske strukturer og hyppigste patologier

Introduktion

De første kurser i MSK ultralydsscanning for fysioterapeuter blev til i et samarbejde under Dansk Fysioterapeuter for over 15 år siden. I takt med en stigende interesse for området blev det besluttet at danne Dansk Selskab for Ultralydsscanning i Fysioterapi (DUF), som overtog uddannelsen i 2012 og videreudviklede denne frem til 2017. Herefter nedlagde selskabet sig selv og blev i stedet en del af Dansk Selskab for Sportsfysioterapi (DSSF). Uddannelsen er i dag forankret i DSSF som en selvstændig uddannelse.

 

Målgruppe

Uddannelsen henvender sig til fysioterapeuter og andre med en relevant sundhedsfaglig uddannelse, såsom læger, kiropraktorer, ergoterapeuter m.fl. med interesse i det muskuloskeletale område.

Overordnede overvejelser for curriculum

MSK ultralydsscanning er stadig et relativt nyt område inden for fysioterapien. Der findes i dag ingen national konsensus for indhold og omfang af uddannelse i MSK ultralydsscanning i fysioterapi. Forskellige lokale behov og arbejdsopgaver, herunder bl.a. opgaveglidning, som findes for fysioterapeuter i Danmark samt faktorer såsom fagpolitiske overvejelser og forskellige opbygninger af sundhedsvæsenet, gør det vanskeligt at sammenligne behov på tværs af regioner og lande.

 

De eksisterende nationale anbefalinger for MSK UL er næsten udelukkende udarbejdet til og af speciallæger. Dette betyder at både indhold, form og kompetenceniveauer ikke i alle tilfælde er direkte overførbare til fysioterapeuter. Dog er der mange generiske kernekompetencer i de eksisterende beskrivelser, som, hvor det er fundet relevant for fysioterapeuter, er anvendt som elementer i DSSF´s ultralydsuddannelse.

 

Uddannelsens opbygning og indhold er et resultat af mange års erfaring med behovet i klinisk praksis kombineret med en række aktive til- og fravalg i forhold til internationale anbefalinger. Uddannelsens grundelementer retter sig derfor mod de kernekompetencer, der anses for nødvendige for fysioterapeuter, der arbejder med MSK ultralyd i Danmark og er ligeledes en platform for udviklingen af mere specialiserede kompetencer efterfølgende.

 

Dette curriculum beskriver uddannelsens indhold, hvad angår anatomiske strukturer og hyppigste patologier, som indgår i både basis- og advanced kurserne. Formålet er at skabe et specificeret læringsværktøj/checkliste for kursisten og dermed også en defineret afgrænsning af området i forhold til eksamen.  

 

 

Obligatoriske forudsætninger

Deltagere på kurser er fysioterapeuter eller har anden relevant sundhedsfaglig uddannelse med et særligt fokus på det muskuloskeletale område (eks læge, kiropraktor, osteopat eller lignende)

Det er desuden vigtigt, at du har adgang til en ultralydsscanner.

Anbefalet litteratur

Kursusmateriale og udleverede/tilsendte artikler under uddannelsen.

“Fundamentals of Musculoskeletal Ultrasound”, Jon A. Jacobson, 3rd Edition.

Supplerende litteratur og links.

ESSR - Musculoskeletal Ultrasound Technical Guidelines (shoulder, elbow, hand, hip, knee, foot)

www.ultrasoundcases.info

www.theultrasoundsite.co.uk

Practice guidance for physiotherapists using point of care ultrasound (POCUS) in physiotherapy practice

 

Desuden anbefales det, at man forud for de enkelte kurser orienterer sig grundigt i de anatomiske strukturer, der undervises i.

 

Beskrivelsen af uddannelsen

Uddannelsen i MSK ultralyd består i dag af fem individuelle kurser, samt en afsluttende eksamen. Kursusrækken består af kurserne

 

Navn                                               ECTS                         Supervision (timer)

Basis OE                                            2,5                                       7

Basis UE                                            2,5                                       7

Advanced OE                                     0,75                                    1,5

Advanced UE                                     0,75                                    1,5

Almen Billeddiagnostik                        0,75                                   0,25

Eksamen                                            1,5                                    1,25

Totalt                                                8,75                                      18           

 

 De enkelte kursers indhold og form vil ikke blive gennemgået i detaljer her. Alle kursusbeskrivelser kan findes her

                                           

Det er en forudsætning, at du har taget basiskurset på ét område (UE eller OE), før du kan tage advanced kurset på samme region. Almen Billeddiagnostik kan tages når som helst i uddannelsesforløbet. Du skal have gennemgået og bestået alle fem kurser, før du kan blive indstillet til eksamen.

Eksamen tilstræbes afholdt én gang årligt og er beskrevet i et selvstændigt dokument.

Som forberedelse til eksamen er det kursistens eget ansvar at repetere det udleverede undervisningsmateriale og den anbefalede litteratur fra basis- og advanced kurserne samt at sikre sig tilstrækkelig supervision og træning. Dette anses som en forudsætning for at opnå de nødvendige kompetencer til sikkert at kunne fremvise nedenstående projektioner og genkende de hyppigste patologier.

    

 

Introduktion til muskuloskeletal ultralydsscanning (E-learning)

 

Forud for første kursusdag får kursisten tilsendt et link til www.ultralydsscanning.com samt en login kode. Dette giver adgang til e-learning modulet, som alle kursister skal gennemgå inden kursusstart. Dette tages kun forud for kursistens første basiskursus. Indholdet kan dog med fordel genses og kan tilgås gennem hele uddannelsen efter behov.

 

E-learning indeholder kapitlerne:

  • Introduktion, baggrund og historie
  • Teori om ultralydsscanning
  • Introduktion til apparatur og tekniske indstillinger
  • Vævsgenkendelse
  • Artefakter
  • Etik og moral
  • Journalskrivning og formidling

 

Hvert kapitel afsluttes med en multiple choice opgave, som skal bestås inden, der gives adgang til næste kapitel.

 

På første kursusdag gives kortfattet repetition af e-learning samt apparaturindstillinger og funktioner.

 

Muskuloskeletal ultralydsscanning - kursusopbygning

Undervisningen i ultralydsscanning af relevante strukturer i henholdsvis over- og underekstremiteterne er baseret på:

 

Forelæsning

  • Gennemgang af udvalgte regionsspecifikke strukturer
  • Normal anatomi
  • Hyppige patologiske fund der kan diagnosticeres ved ultralydsscanning
  • Standard projektioner

 

Praktisk hands-on session

  • Hands-on demonstration/instruktion i diagnostisk ultralydsscanning af udvalgte strukturer (scanningsprotokol)
  • Superviseret øvelsessession af ultralydsscanning, hvor udvalgte projektioner fremkaldes
  • I den superviserede session øves ligeledes;
  • Præ-indstilling af apparatur
  • Relevant lejring af patienten
  • Optimering af arbejdsstillinger
  • Fortløbende billedoptimering
  • Kontralateral sammenligning vha. split-billede
  • Annotationer på gemte billeder
  • Scanning af anatomisk struktur i to plan
  • Power/color doppler indstilling/optimering

 

Scanningerne øves dels på medkursister og dels på patienter med relevante problematikker

 

Muskuloskeletal ultralydsscanning af skulderen

 

Anatomiske strukturer der ultralydsscannes i skulderen;

  • Bicepssene (caput longum) og muskel, inkl. dynamisk test
  • Akromioklavikulærleddet
  • Sternoklavikulærleddet
  • Subscapularissene- og muskel
  • Supraspinatussene- og muskel
  • Infraspinatussene- og muskel
  • Teres minor sene- og muskel
  • Subacromiel/subdeltoid bursa
  • Pectoralis major sene- og muskel

 

Hyppige patologiske fund i skulderen der undersøges for ved ultralydsscanning

  • Ruptur af biceps caput longum
  • (Sub)luksation af biceps caput longum
  • Biceps tendinopati
  • Rotator cuff ruptur
  • Rotator cuff tendinopati
  • Kalcifikationer i sener
  • Bursitis
  • Væskeansamling i akromioklavikulærleddet
  • Artrose/artrit i akromioklavikulærleddet
  • Glenohumeral effusion omkring bicepssenen

 

Muskuloskeletal ultralydsscanning af albuen

 

Anatomiske strukturer der ultralydsscannes i albuen;

  • Laterale epikondyl med ekstensor senehæftet
  • Laterale kollaterale ligament
  • Radio-ulnar led
  • Mediale epikondyl med fleksorsene hæftet
  • Mediale kollaterale ligament
  • Humero-radialleddet og recess
  • Humero-ulnarleddet og recess
  • Distale bicepssene og muskel
  • Fossa olecranon
  • Posteriore recess
  • Tricepssene- og muskel
  • Bursa olecrani

 

Hyppige patologiske fund i albuen der undersøges for ved ultralydsscanning

  • Lateral epicondylitis
  • Medial epicondylitis
  • Distal biceps tendinopati/læsion
  • Distal triceps tendinopati/læsion
  • Væskeansamling omkring albueleddet
  • Olecranon bursitis

 

Muskuloskeletal ultralydsscanning af hoften

 

Anatomiske strukturer der ultralydsscannes i hoften

  • Caput + collum femoris
  • Anteriore ledkapsel + omslagsfold
  • Rectus femoris
  • Sartorius
  • Iliopsoas muskel/sene + bursa
  • Adduktormusklulatur og sener
  • Os pubis/ramus
  • Distale rectus abdominis
  • Trochanter major (facetter)
  • Gluteus medius
  • Gluteus minimus
  • Tractus iliotibialis
  • Proximale hamstrings og tuber ischiadicus
  • Quadriceps

 

Hyppige patologiske fund i hoften der undersøges for ved ultralydsscanning

  • Væskeansamling i anterior hofteled
  • CAM på collum femoris
  • Rectus femoris tendinopati/læsion
  • Sartorius tendinopati/læsion
  • Iliopsoas bursitis
  • Rectus abdominis tendinopati/læsion
  • Gluteus medius/minimus tendinopati/læsion (lateral hip syndrom)
  • Proximale hamstrings tendinopati/læsion
  • Quadriceps læsion/kontusion

 

 

Muskuloskeletal ultralydsscanning af knæet

 

Anatomiske strukturer der ultralydsscannes i knæet

  • Distale quadriceps muskel og sene
  • Suprapatellar reces
  • Trochlea ledbrusk
  • Patella + bursa prepatellar
  • Corpus hoffa
  • Patellasenen (+insertioner)
  • Superficiel og profund infrapatellar bursa
  • Mediale collateral ligament
  • Medial menisk
  • Tibiofemoral led (lateralt og medialt)
  • Laterale collateral ligament
  • Laterale menisk
  • Mediale + lateral ledspalte
  • Tractus iliotibialis
  • Pes anserinus

 

Hyppige patologiske fund i knæet der undersøges for ved ultralydsscanning

  • Distale quadriceps tendinopati/læsion
  • Degenerative/artrose forandringer i mediale/lateral ledspalte + trochlea
  • Væskeansamling i suprapatellar recess
  • Prepatellar bursitis
  • Patellar tendinopati, inklusiv apex patella og tuberositas tibia
  • Superficielle og profund infrapatellar bursitis
  • MCL/LCL læsion
  • Menisk cyste
  • Væskeansamling i medial og laterale ledrecess
  • Bakercyste

 

 

Muskuloskeletal ultralydsscanning af foden

 

Anatomiske strukturer der ultralydsscannes i foden

  • Anterior talocrural led recess
  • Talar brusk
  • Tibialis anterior senen
  • Extensor digitorum longus
  • Extensor hallucis longus
  • Peroneus longus + brevis
  • Lig talofibulare anterior
  • calcaneofibulare
  • tibiofibulare anterior
  • Tibialis posterior
  • tibialis
  • Flexor hallucis longus
  • deltoideum
  • Achillessenen
  • Bursa retro calcanei + subcutane
  • Soleus + gastrocnemius
  • Calcaneus corpus adiposum (hælens fedtpude)
  • Plantar fascia

 

Hyppige patologiske fund i foden der undersøges for ved ultralydsscanning

  • Achilles tendinopati/læsion
  • Retro + subcutane calcanei bursitis
  • Væskeansamling talocrural led
  • Tibialis anterior tendinopati/læsion
  • Peroneii (longus + brevis) tendinopati/lesion
  • Medial ankel ligamentlæsion (lig. talofibular ant. + calcaneofibulare)
  • Anterior ankel ligamentlæsion (lig. tibiofibulare anterior)
  • Mediale ankel ligamentlæsion (lig. deltoideum)
  • Tibialis posterior tendinopati/læsion
  • Hæl fedtpude læsion
  • Plantar fasciitis + hælspore
  • Muskelskade soleus + gastrocnemius (tennis leg, kontusion)

 

 

God klinisk praksis

Uddannelsen tilstræber at give deltagerne basale kernekompetencer inden for muskuloskeletal ultralydsscanning med fokus på de ovennævnte strukturer og hyppigste patologier. Vi anser det for god klinisk praksis i fysioterapi altid at sammenholde de ultralydsmæssige fund med de kliniske undersøgelsesfund, og ikke alene at basere sin diagnostik og behandling på ultralydsfund.

 

MSK ultralyd er i høj grad begrænset af operatørens niveau og kompetencer samt udstyrets tekniske specifikationer. Læringskurven i forhold til billedgenkendelse og fortolkning vil ofte opleves som stejl i begyndelsen, og der opfordres til at udvise ydmyghed. Er der ultralydsfund, der indikerer, at der kunne være behov for anden behandling end fysioterapi, bør patienten altid viderehenvises til specialistvurdering på hospitalet.

 

Vi opfordrer ligeledes alle deltagere til en høj grad af kontinuerlig selvstudier, træning af færdigheder samt sparring/supervision.

 

Uddannelsen og det beskrevne curriculum skal ikke anses som værende udtømmende for MSK ultralydsscanning. Der kan derfor være behov for mere specialiserede kompetencer og yderligere uddannelse for at leve op til lokal behov som eksempelvis ultralydsvejledte injektioner.

 

 

Januar 2023